fredag 16 maj 2008

Detaljerna som gör skillnad...



Åh vad jag är lycklig för mina fina galvade hängrännor.

Du läste rätt. Lycklig för HÄNGRÄNNOR!? Kan inte hjälpa det,
men jag tycker de är så snygga!

Kolla de skarpa vinklarna! Den fina tratten! Den grå-snygga galvningen!

Detaljerna ÄR viktiga på ett hus. Skarpvinklar kan göra hela skillnaden om du vill ha ett "äldre" utseende på ditt hus. Men det är snyggt på nya hus också!


Nu ska jag berätta "historien" om hur våra hängrännor kom till oss...

Vi ringde en duktig hantverkare.

-Jag kommer, sa han.

Och det gjorde han. Mätte och frågade. Han kunde fixa skarpvinklar och trattar.
Gav ett pris. Dyrt, men okej...


- Jag kommmer snart, sa han. Hösten var i antågande och regnperioden väntade...


Ingen hantverkare kom. Inte nu heller. Inte på ett helt ÅR kom han....

- Äh, sa mannen, vi gör det själva. "Själva" betyder att man frågar "Morbror´n" om hjälp. Han kan allt. Han förklarar, och sedan gör man (ungefär)!


Vi for till Granngården. Alltså inte grannen, utan Lantmännen. Köpte galvade hängrännor (billigt), galvade stuprör (billigt), skarpvinklar (dyrt) och trattar (inte heller så billigt som de vanliga, men Så mycket finare..)

Sedan tog det EN kväll. Morbrorn pekade, klippte med plåtsaxen, måttade, visade.
Och sedan satt de där!!!


Allt till en fjärdedel av priset som plåtslagaren givit oss. All heder åt alla duktiga hantverkare. Jag menar det. Men snälla, hinner ni inte eller vill inte ta ett jobb. Så säg det!!!


17 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej!
Vad bra dom blev, och det är verkligen viktigt med detaljer. Fin trapp har ni också, trevligt med det röda på sidan.
Ska visa mer av vårt orangeri när vädret tillåter lite fotografering.

Ha en skön helg!
kram
Karin

Bergagårdens Lina sa...

Supersnyggt! Ja visst är det konstigt att man måste göra allt själv för att det ska bli bra ;)

Älfgärdet sa...

Så snygga! De skarpa kurvorna gör ju verkligen allt. Förstår att de gör dig lycklig! & visst är det så, att det är bättre att fixat själv...! Allt går, bara man är envis.:I

Annika sa...

Hej! Dom hängrännorna kan Du verkligen vara stolt över. Kanonfina!! Vilken tur att hantverkaren inte hann komma. Alltid bra att kunna spara en slant till nåt annat..Trevlig helg o Sov Gôtt. Annika

Gårdsromantik sa...

Men guud så snygga!
Förstår dig precis.
Så billiga också!

Kram Maud

Malin - I min trädgård sa...

Jag håller MEEEED! Och riktigt snyggt blev det också! Bra jobbat!

Marie sa...

Verkligen jätte snyggt. Förstår att du är lycklig och håller verkligen med om att små detaljer är jätte viktiga för att ska ett snyggt helhetsintryck.

Anonym sa...

bra bilder ur udda vinklar blev det oxå av projektet :D

Sara sa...

Åhh, vad fina de blev. Min lilla stuga saknar hängrännor!!! Det är så mycket som ska fixas men snart kommer vi till rännorna och då ska jag nog se om jag kan hitta något liknande :)

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja jag förstår dig, även om inte stuprännor är det första jag tänker på men när jag ser dina kom jag på hur jag retade mej på mina fula svarta i plats när vi flyttade hit, nu har jag försökt glömma dem men detta var hur snyggt som helst! Mari.

Tvert-om-tanten sa...

Så fine de er!
Er det ikke irriterende med håndverkere som lover og lover, men aldri kommer??? Vi har fortsatt ikke hørt noe fra tre forskjellige snekkere som skulle gi oss anbud for ca 1 1/2 år siden... Kan de ikke bare si at de ikke kan eller vil? Og hvorfor si at de skal komme "i morgen" når de ikke kommer før om en mnd?

Klem

Vända blad sa...

Men du vilka snygga hängrännor!! Måste visa dem för maken, vi ska byta på huset...
Tack för tipset!
Kram Maria

Maria renoverar sa...

Hej!
Vilka underbara hängrännor - och tratten är ljuvlig. Super-snyggt. Vi har bokat en plåtslagare som kommer in juni och ska lägga nytt tak på vårt gårdshus (dubbelfalsat plåttak) - hoppas han dyker upp...
Ha en bra vecka!
Hälsn Maria

Målargården sa...

Jättefint blev det, jag ångrar själv att vi inte gjorde som ni men det gick lite för snabbt där och hösten med regn och snö kom. Hm..får väl byta om ett halvt sekel!!!!/ Kram Eva-Mari

Elzie sa...

Jättefina rännor. Förstår om du är nöjd och belåten med dom. Och trappan på inlägget nedan är härlig. Kanske kan tas för en läktare...
Hoppas du har en bra vecka.
Kram Elzie

♥ Pia... sa...

Wow..DET var verkligen snyggt...vad duktiga ni är du och mannen:)..och vad stolta ni kan vara nu som fixat det själva...jag skulle nog inte ha kommit på nån sån lösning......ha de...PIA.

Hildas hus sa...

Vilket fantastiskt hus ni har :)))
Jag har också ett litet hus i Värmland, utanför Kristinehamn,,.. men när det blir klart ja det vettisjutton :)))
Blir verkligen peppad av eran sida, jag hittade den när jag googlade hängrännor, och hittade era jättefina!

Kika gärna in på
http://mitt-hus.blogspot.com

Mvh Therese