söndag 9 mars 2008

Gör en 1700-tals rullgardin!

Okej, jag erkänner på en gång, jag är inget proffs. All fakta har jag helt enkelt snott från Gysinges "Gröna handbok" (undrar om man hamnar i fängelse nu). Så enklast är förstås att ni köper den. Den är värd pengarna. Det finns mycket inredning i den, faktiskt!

Rullgardiner av tyg blev vanliga i högre-stånds-miljöer redan på 1700-talet. Under 1800-talet spred sig modet ut i landet och till borgarna i städerna. Gardinerna spikades helt enkelt fast upptill i fönsterfodret och försågs med en rund käpp nertill. De hissades sedan upp och ner med hjälp av linor som löpte i glasringar, som satt fast i läderremmar. Linan fästes på en handsmidd spik. Tygerna var hemvävda. Först kom de enfärgade eller rutiga. Mot slutet av 1700-talet de randiga.

Jag har gjort mina på det gamla sättet, alltså spikat fast dom. Hårt. Känner du att du bara måste tvätta dina gardiner ofta, kan du sluta läsa nu... Jag tänker inte ta ner dessa på evigheter. Har du satt upp ett par förstår du varför. Har hört att man kan fästa med kardborreband om man vill. Gör ni så vill jag gärna veta hur det gick till...
Steg för steg:

- Du behöver en rundstav (ca 25 mm diameter), en fyrkantstav (ca 20x15 mm), 2 st ringar (gärna glas, Snyggt!) (ca 35-40 mm diameter), 2 läderremmar, ca 8 m bomullslina, spik (2 till upphängningen, 1 till att snurra upp linan med) Gärna handsmidda i Lagom storlek. Och tyg förstås. Är du lat kan du beställa en komplett sats (utom tyg) från Gysinge.

- Klipp till tyget så du kan fålla det runt om. Ta till så du kan fästa runt käpparna och så det täcker "dagöppningen" på fönstret, samt fönsterfodret upptill.

- Fålla tyget runt om. Ett modernt sätt är att limma ytterkanterna med textillim, så du får en stadkant (har jag inte provat). Fålla tyget upptill och nedtill åt OLIKA håll. Då blir monteringen snyggare.

-Såga till fyrkantsstav och rundstav i samma bredd som färdig gardin. Häfta eller nubba först fast tyget på fyrkantsstaven.

- Häfta fast tyget vid rundstaven. Obs! viktigt att detta blir rakt. Annars kommer du att svära över att gardinen blir sned. Snedare för varje varv du rullar upp... Här använde jag nubb, men det var bara för att häftpistolen var "slut". - Vik läderremmarna rung glasringarna. Gör ett hål i remmarna, med pryl el. litet borr.
- Gör öglor i ändarna på bomullslinan. Dra linan genom den ena glasringen.

- Förborra fyrkantsstaven, genom tyg och allt, där glasringarna och läderremmarna ska sitta.

Obs! När jag gjorde detta första gången "trasades" tyget sönder av borren. Blev ett JÄTTEHÅL. Ett tips är att sätta frystejp över tyget innan du borrar. Då trasas inte tyget sönder. Man lär sig...

-Sätt gardinen på plats och förborra också i fodret. Detta gjorde jag inte första gången och då var det nästan Omöjligt att slå in den alldeles för grova handsmidda spiken...

- Slå i spikarna i fönsterfodret genom läderremmar (med glasringar), fyrkansstav, och glöm inte öglorna på bomullslinan som skall sitta MELLAN fyrkantsstaven och fodret. Se bild (ur Gysinges gröna). Här hjälper det att vara två. Den andra kan hålla i den ände du inte spikar fast. Sådan hjälp hade inte jag... -Trä färdigt bomullslinan (se bild) och börja provrulla.

- Vid lagom höjd, fäst en handsmidd spik i fodret att fästa linan i. Här har jag inte använt spik, utan en porslinsisolator. (syns inte). Den vita gardinan täcker hela fönsterfodret, men det är en smaksak. Förr gjorde det oftast inte det.
-Den blårutiga gardinen går bara halvvägs ut på fodret. Har man gott om plats att spika på kan man sätta gardinen helt innanför fodret. Vanligt var också att man kombinerade en rullgardin med långgardiner. Det kan man ju göra om man tröttnar. Men jag gillar det enkla. Lycka till alla djärva! Kan jag- kan alla...

PS. Maria_B nämnde att hon hade TRETTIO fönster som hon skulle sy rullgardiner till... Lycka till. Du kommer bli proffs!!!

14 kommentarer:

Anonym sa...

De är så härliga dedär gardinerna! Jag har inte prövat på att göra "äkta" såna ännu...

Maria_B sa...

Hurra! Nu är det hög tid att börja fixa... Ska ge mig ut och leta glasringar, snöre och läderremmar!!
Även en tripp till brädgårn´
Tur att jag fortfarande bor i "storstan" på veckorna!!!

Tusen tack "Mitt Egnahem"!!!

Bergagårdens Lina sa...

Jättesnygga gardiner! Måste testa din beskrivning framöver.

Kul med ditt tips om golvet, för vi har faktiskt fått tag på en brädgård i närheten som har golv i storleken 27x170 för halva det priset som vi fått från baseco eller gapro så nu känner vi oss riktigt nöjda!

Unknown sa...

Tassar in här och känner bara att jag trivs direkt. Äntligen en blogg som handlar om lite andra saker också. Me like a lot!
Förutom inredning så gäller renovering för mig. Vi renoverar också vårt stora gamla hus och jag älskar att botanisera bland lister, färg och tapeter, bara för att nämna lite. Hit kommer jag gärna igen :)

Går det bra att jag länkar till dig så jag hittar tillbaka lite lättare?
Ha det gott!
Kram Vero

linnea-maria sa...

Åh vad fint! Ja nu blev jag sugen på att använda glasringarna jag hittade. Nä int behöver man tvätta rullgardinen man dammar ju av den varje gång man hissar upp och ner ;) Tack för din goa kommentar hos mig. Ja dukarna var fynd. Jag börjar bli stammis där (förståeligt). I det sammhället är det inte många som fattar vitsen med gamla saker så han måste hålla låga priser för att få något sålt. Ja jag är nog ganska cool nuförtiden. Jag har mått dåligt några år för människor på arbetet som har tryckt ner mig men nu börjar jag känna igen mig själv. Ha en riktigt bra vecka! kram /linnea-maria

Solsjö - Under en vind sa...

Sååå fina gardiner! Såna skulle jag kunna tänka mig i alla fönster också! Kram!

Handplockat sa...

*Underbart*
så fina Min pappa har många sådana där glas ringar
De är från de gamla markiserna i deras hus

Härligt inlägg

ha det bäst

Mormors Veranda sa...

Hej! Jättefina gardiner du gjort och vad bra att du visar hur man gör dem. Jag har nämligen letat på nätet en tid efter en beskrivning, men inte lyckats hitta någon. Tack!
/Ingela

Linnestinalund sa...

Hemsydda rullgardiner, snyggt och bäst!
Färg ja, har kikat på ovolin som ni använt men finns ingen återförsäljare i Finland... men kanske det ändå skulle vara värt att beställa från Sverige. Låter intressant med äggoljetemperan. Är färgen runt fönsterfodren i ert vardagsrum ljusare (på riktigt, vet ju inte med foton) än i er kvist? Finns det någon färgkarta på internet över ovolins färger? Hittade inte på hemsidan.

Älfgärdet sa...

Ha, ha! Jag tänker inte heller ta ner & tvätta mina eget knåpade Gysinge-rullgardiner. Har än så länge bara sytt 3 till vårt kök men fler kommer!
Trevligt med värmlandstöser som bloggar! Har du svarta strömbrytare/vägguttag överallt??? Jag skulle så gärna vilja men de är ju så djävulskt dyra.....men de är ju underbart vackra...nån gång när jag blir rik så kanske jag kan investera!

victoria midbjer dekormålare sa...

underbara rullgardiner. Mer tips på 1700-talsrullgardin finner du på www.dekormaleri1700-talvictoriamidbjer.dinstudio.se/

victoria midbjer dekormålare sa...

Victoria Midbjer
Konstnär och dekormålare ställerr ut nya mönster, handmålade 1700-talsrullgardiner och 1700-tals väggfält.
Varmt välkommen till Strandgalleriet i södertälje(vid marentrappan)
11-25 oktober
Vernissage lördag 11 oktober kl 10-15

patrick sa...

Vad bra att hitta beskrivning på hur man gör. Nu har jag gjort ett par st o det är riktigt kul.Tack så hemskt mycket för beskrivningen.

en matsked grejer sa...

Jag har sytt sådana några gånger. Glaseringarna från Gysinge är fantastiska!!! Ett tips om upphängning: Om man skruvar i en liten ögla, alltså en liten ring med en skruv på i varje kant av överdelen och på motsvarande ställe på väggen skruvar dit en liten liten krok kan man ju hänga upp o ta ner som man vill. Inte för att jag tvättar så ofta för det ;)

Grattis i efterskott fina du!
Kram Cecilia