måndag 18 juni 2018

Backa B&B- Stuga på landet

Tänkte berätta lite om hur vi renoverat huset som ligger bredvid vårt egna hus, det hus som vi nu hyr ut till övernattande gäster. Stugan är nästan identisk med hur vårt eget hus såg ut innan vi byggde ut det. Det kan man läsa om i detta blogginlägg. Alltså ett sk egnahem med en liten ladugård och ca 5 ha mark till. I Per-Albins Sverige under 30-talet, var tanken att folk skulle kunna flytta ut på landet och försörja sig. Man styckade av en bit mark från större gårdar, byggde ett hus och liten ladugård så man skulle kunna ha djur för självförsörjning. I våra trakter är husen väldigt snarlika, kök och kammare på bottenvåningen, samt två sovrum på en övervåning. En liten veranda på utsidan.


Detta hus blev tilläggsisolerat och fick en ny dörr på 70-talet. Veranda-räcket var målat i många lager, och på senare tid med plastfärg. Vi skrapade färg hela för-förra sommaren... och förra sommaren bytte vi ut ruttna delar och målade allt i vit linoljefärg bruten med 10% grön umbra. Kanske man använde helt kritvitt på 30-talet, men jag tycker personligen att den vita blir så "mjuk" och behaglig för ögat om man bryter med grön umbra. Med 2 % ser den vit ut vid 10% upplevs den lite mer varmgrå. Men intrycket känns ändå som "röd stuga med vita knutar"

Den bruna teakdörren målades i 100% guldockra. Verandaväggen var tidigare lite mörkare grön, nu blev den 100% kromoxidgrön. Jag tycker de två kulörerna passar bra till värmländsk granskog och hagar!

På sidan syns lite av nybygget som rymmer hall och badrummet jag visade i förra inlägget. Korgstolen fanns i huset, och kudden på är omklädd med rutigt linnetyg m "Gripsholms-rutan".

Värmland är så vackert just nu! Som en saga. Och igår var jag på en sagolikt bra föreläsning med Sara Bäckmo på Rottneros park, som inte ligger så långt härifrån. Åhhhh säger jag bara, vilken kvinna. Ännu vackrare i verkligheten, och SÅ inspirerande. Hon innehar liksom "StarQuality". Nu vill man bara gå ut i sin egen lite skamfilade trädgård och göra underverk!!! Eller i varje fall börja odla grönsaker på gräsmattan... Läs hennes blogg, se hennes Youtube-kanal.

Nu bor hon visserligen i Småland. Men blir ni sugna på att se sagolika Värmland och bo fint i vårt egnahem. Gå in och boka!

1 kommentar:

Maria sa...

Hej!
Vilka vackra färger ni valt på dörr, hus och vägg. Jag bor också i ett Per-Albin hus (tror jag), men vårt hus har källare också. Kanske olika hur de valde att bygga, men annars så stämmer det med kök o två kammare nere och två sovrum uppe (men vi har byggt om). Bodde även tidigare i ett liknande hus med källare. Ungefär lika stort.
Tack för kommentar inne hos mig! Mvh Maria - JAG BLOMMAR