lördag 26 december 2020

Året 2020

Ett annorlunda år. I början av året visst vi inget om distansering och pandemi-tänk. Hos oss här i Värmland fortsatte livet ungefär som vanligt. I början av året blev jag vinterbadare på riktigt. Visste nog inte vad trendig jag var... Verkar som fler än jag tagit steget. Man känner verkligen livet i sig! Du ångrar aldrig ett dopp!

Ett tidigt vårtecken är när det föds nya kalvar. Så underbart varje gång.

På våren vandrade jag en del på vandringsleden i vår skog.
Våren kom med tidig blomning. Vårt äppelträd blommade för första gången på 15 år! Efter lite beskärning, plantering av fler äppelträd, gödning och bin hos grannen.
Vi firade en student i familjen. En Corona-säkrad student. Ändå med buffé och trädgårdsfest.
Vi odlade en del grönsaker och det blommade i rundeln framför huset. Det var varma dagar med öppna fönster!
Honungsrosen levererade som vanligt. Åhhhh den är så ljuvlig, men blommar så kort tid!
Hade länge trånat efter en vas av vår Arvika-keramiker Joel Stuart Beck. Fann den till slut på finaste konsthantverksbutiken i Arvika...
Målade äntligen klart de vackra trädgårdsbänkarna som min granne byggt speciellt till vår trapp. Det här har varit min målbild sedan vi byggde trappen typ 2006. Ni som knarkar Gysingekataloger vet... Såg nämligen en bild på Gysinge på ockragula dubbeldörrar med två trädgårdsbänkar framför, (fast jag mindes att de var gula!) Till slut föll kulörvalet på Ottossons Thottgröna (lite mer dämpad än ren kromoxidgrön) Älskar dem!
Hösten rusade fram. Mycket jobb, mycket distans... Till slut var det jul igen!
Och lite lite snö föll över Värmland. Jag älskar snö och riktig vinter, så jag hoppas på denna...

Bloggen fick ett låååångt inlägg. Om 2020. Förlåt bloggen, jag har nästan glömt dig. Drömmer att jag ska uppdatera dig till ett snyggare och mer modernt typsnitt, men tid och ork finns inte. Kanske det inte finns några läsare kvar, men om Du finns, så önskar jag dig Ett gott nytt 2021. 
/ Mitt Egnahem - Anneli

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Annelie! Tack för fin kommentar hos mig! Jag önskar verkligen att jag kunde bli en vinterbadare. Jag vet inte vad som hindrar mig. Ett istäcke och en liten rädsla för det kalla vattnet. Men annars badar jag gärna från maj-september, så jag tål ju kallt vatten. Mvh Maria - Jag blommar

Mitt Egnahem sa...

Till @Jagblommar
Endorfin-kicken efteråt gör det värt det! Jag började med mycket snabba dopp, men får nu ner andningen och kan sitta i 2 minuter. Allt stillnar i kroppen och du känner dig totalt "jordad". Kanske svårt att hålla vattnet öppet hos er i norr, kan jag tro! Ifjol fick man jobba lite med isen här också, men i år är det tyvärr ingen is:(.

Filonico sa...

Ecco mi piace molto il tuo ambiente. Io non nuoto ma amo molto il mare soprattutto il mare d'inverno. Tu vivi in una oasi naturale molto significativa.
Buon fine di anno
Lina

Aja Lund sa...

Tack för din julhälsning som jag svarar på så här två månader senare :)
Så roligt att titta in här igen, har liksom helt glömt bort bloggvärlden, få se om man ens får till ett inlägg per år mer, haha. Åren går, ni och vi har barn som blir studenter! Riktigt snygga bänkar och så tufft med vinterbad, så långt har jag inte vågat mig än. :)
Allt gott och god fortsättning på året!