lördag 22 mars 2008

Möbel-makeover!


Blev inspirerad av Lina på Bergagården. Hon renoverade en stol, men lämnade kvar färg för att det skulle finnas spår kvar, om någon vill ta fram originalfärgen en gång.

En tanke föddes. Man kanske skulle..

Jag har så många projekt som jag ska ta tag i "sedan", när jag får tid att renovera från grunden. Ta bort all färg, slipa rejält, göra från grunden. Ordentligt ska det vara. Och ofta gör man alldeles för mycket. Renoverar sönder istället! Sagt och gjort. Med mina nyskrapade dörrar i minne, (de var jag bara tvungen att ta bort all färg från) gav jag mig på ett lite mindre projekt.
Ofta är det snyggt med en lite sliten yta, men detta bord var i "shabbigaste" laget... Hade stått i ett garage. Olja på bordskivan. Oj, någon hade också eldat lite på ena bordsbenet! Detta bord skulle slängas när Någon räddade det hem till mig!

Okej, detta är väl ingen yta som någon kanske skulle vilja ta fram i framtiden, men skulle jag ha tagit bort all färg skulle det tagit för mycket tid. Jag skrapade mest på bordskivan och slipade lätt på benen. Sedan blev det äggoljetempera förstås!!! Oxidsvart på bordsskivan och gråvitt på benen;

Ni har säkert läst det fina reportaget om Åse Bäckströms hem i Lantliv för några nummer sedan. Kommer ni ihåg den fina skänken och det runda lilla bordet i hallen? Färgvalet svart/vitt inspirerade mig! Styling: Johanna Flyckt , Marie Delice Karlsson Foto: Mari Eriksson

15 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Bordet blev jättefint! Väldigt snyggt med den svarta skivan mot allt det vita!

Själv har jag en stol kvar att fixa, måste ta tag i det snart :)

Men nu ska jag pynta och duka inför påskmiddag ikväll!

Ha en glad påskdag!

Pernilla sa...

Jag håller med! Den svarta skivan blev verkligen det lilla extra. Det måste jag lägga på minnet om jag nån gång ska måla något liknande. Men just nu står en gammal avlutad kökssoffa på tur och den får nog bli helvit.

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Det blev ju bara så snyggt!
Det är så himla fint när bordsskivan bryter av sådär.
Kul att jag hittade hit,du har så mycket fint att visa.
Kram Marlene.

johanna sa...

Hej
Men sååå fint ,vilket bord!!!! Tack gulliga du för att du skrev att det var vi=) o att du tyckte om bilden....Ditt bord var verkligen kanonfint..
kraaaam

Karin Lindström sa...

Hej,
Tack för att du lämnade en kommentar hos mig så jag kunde hitta dig! Våra hus är rätt lika färgmässigt ut och invändigt. Jag har inte heller vita dörrar utan svagt grå. Skillnaden är att vi gjorde vårt hus fö 8-10 år sen så snart är det dags att börja om.
Porslinssocklarna med kupa och utan har vi också i flera rum, dom passar bra in i miljön.
Jag är uppvuxen på en gård men vi har inga djur förutom en katt och det räcker, jag vet ju vilket passande det är med djur men det är underbart att få växa upp så.
Tack för titten och vi ses snart igen!
hälsningar
Karin

In my house sa...

Hallu,,är på utflykt ibland alla fina bloggar...

Vilket fint hus ni har,,, och jag håller med om att de inte alltid är såå kul att bo på landet,,, el jo kanske. Men inte att ha en gård,,, jag är en bonnar-tös så jag vet vad slitigt de e!!! men härligt och kul oxå!!!

Gillade alla dina fina gamla dörrar som du har målat i perfekt färg,,, i like!!!
Kram josse

Granne med Selma sa...

Var bara tvungen att skriva: SNYGGT! Kram Sussie

Solsjö - Under en vind sa...

Vad snyggt det blev!!! Hoppas att helgen varit skön!
Kram!

an angel at my table sa...

Ditt bord blev jätte snyggt! Älskar snirkliga ben!
Kramar mari

Karin Lindström sa...

Hej igen,
Tack för din fina kommentar. Vårt hus är från skiftet 1700/1800- talet. Övervåningen är tillbygd i början av 1900-talet. Jag visar gärna en helhetsbil av huset. Verandan är på baksidan, och "tornet" trapphuset är på framsidan.
Vi ses igen!
karin

linnea-maria sa...

Oj vilken snygg kombination. Jag måste prova måla med äggoljetempera snart, det är väl enkelt har jag hört. Just nu uslas jag med linoljefärg på möbler. Bordet blev så fint, det var tur att det blev räddat /linnea-maria

Anonym sa...

Vilket underbart bord! Det blev jättefint!

Tvert-om-tanten sa...

Hei!
Bordet ble kjempefint!!!
Ha en fin dag!

Klem Lena

Willewira sa...

Bordet blev såååå snyggt!!!

Det svarta är en snygg konstrast till det vita. Ger liv till hela bordet, tycker jag!!

Är lite nyfiken på hur du blandar din äggtemperafärg...Hur gör du?
Har det någon betydelse om det finns lite färg kvar (som inte är äggtempera) på tingesten man vill måla?

Hur lång tid tar det att torka?

Står inför storrenovering av dörrar hos oss också och blev lite inspirerad av dina dörrar du renoverat. Snyggt med grått som bryter av mot det vita.
Fast jag har inte bestämt mig om vi ska ha ljust grått på väggarna och snickeriet i vitt ännu. Väldigt svårt att välja!!!
Men ni har fönstren vita, eller hur??

Det är så kul att komma in och titta hos dig - du fixar så mycket!!! Hur har du tid!?

Ha en fortsatt skön dag/vecka!

Kram Willewira

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, underbart bord, blogg,hus, får, lurviga kossor och taxar: ) Livet på landet, jiipi!! Mari.