måndag 21 januari 2008

Tre bröder- ett rum...

Våra tre pojkar delar just nu ett rum.

Planen var (är fortfarande...) att dela på rummet med en vägg. Därför har vi två dörrar in hit.

Dörrarna är gamla. Den ena satt som ytterdörr i snickarboden, och den andra stod ute i uthuset, bland skräp. De är olika höga, men det gör ingenting.
Till höger bor Storebror, och till vänster Mellanbror och Lillebror.
Storebrors sida. För att skapa balans i rummet målade man ofta förr ett fält i en mörkare färg nedtill. Man avgränsade fälten, ibland med en list, och ibland med en "fusklist"- en målad rand mellan färgfälten. Gränsen skulle gå precis under fönstren- BALANS.





Storebrors skrivbord (Med tillhörande Bionicle-samling!)

Storebrors säng står på hjul. Madrassöverdrag sytt av tyg från IKEA. Litet bord brevid säng också på hjul (samtliga hjul från Biltema!) Möbler på hjul rekommendaras i ett barnrum- Lätt att städa, lätt att flytta runt...










Småbrödernas sida. Deras sängar är en isärtagen tvåvåningssäng från IKEA. Från början syrabetsad, nu gråmålad.
Förhängen på stålvajer från IKEA.

För att avgänsa sidorna lite från varandra står två Billybokhyllor med ryggarna mot varandra mellan fönstren.
Där finns plats för svärd, sköld och drakar!


1700-tals rullgardiner i "gripsholmsrutan". Ett elände att sy. Vill helst glömma. Ska tala om för er alla misstag jag gjorde, en annan gång...



För att skapa rymd i rummet- öppet till nock. Pärlspont i tak målat med Gysinges helmatta linoljefärg.






Det var pojkarnas rum. Dörren målad med grå linoljefärg med umbra-lasyr. Hade allra helst velat ha riktiga bakelit-lamp-knappar (vad heter det???), men det fick bli budgetvarianten- Eljos Renova-serie.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Välkommen till bloggvärlden!
Vilket jättefint hus du har, gillar det verkligen!
Bor själv också i ett gammalt hus, renoverat för 12 år sen, så endel har man tröttnat på och en del ska utbytas...
Jag gillar också grått!

Anonym sa...

Hej igen!
Tack för din fina kommentar, YOU MADE MY DAY!
Jag gör gärna en länk till dig om det är ok?

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket underbart killrum! Harmoniska färger, fina detlajer och massor av plats att leka på! Ha dte gott, kram!

Anonym sa...

Naturligtvis får du länka till mig, blir bara glad!

Ankan sa...

Hejsan! Vad kul att du hittade till min blogg. Gillar verkligen dina fina inlägg och ser att du också kämpat med 1700-talsrullgardin :) En och annan svordom blev det för min del innan jag blev klar (maken verkade ha lite kul åt det).
Killarnas sänghörna blev jättemysig, med draperier och allt och vackra färgval.
Ja grått ja! En klar favorit! Visst är det en vacker färg?! Min make undrar lite varför jag vill ha grått överallt, men den går ju att kombinera med så många andra färger :)/ Ha en trevlig vecka

sabina sa...

Hittade hit till din blogg och ville bara säga att du har en fin blogg och ert hus verkar vara jättefint det med. Jag gillar er utbyggnad! Vi funderar på att bygga in verandan och nånting i den stilen som ni har byggt skulle jag också vilja ha!

Maria_B sa...

Härligt inspirerande!!!
Jag blev väldigt nyfiken på beskrivning/mönster på de där superfina rullgardinerna... Är det möjligt?!
Hit återkommer jag gärna!

Mvh
Maria

Maria_B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.