lördag 5 januari 2008

Fönster- husets "ögon"

När vi skulle bygga ut vårt hus ville vi ha lite annorlunda fönster i den del som skulle bli den nya entrén. Det var år 2003. Tidningen Hus och Hem visade ett underbart vackert hus "Vid Vätterns strand"... (javisst, se bloggen "Lustfyllt"). Tog med tidningen till snickaren. Han tillverkade nya efter de gamla fönstrens profiler. Vi satte i gammalt fönsterglas (som vi letade glas den sommaren...). Vi har inte lika vacker utsikt över Vättern, som "Lustfyllt", men vårt björkhag blir så vackert genom våra "skimrande" fönsterglas.



Fönsterhakar från Gysinge byggnadsvård.
















Nygjort fönster med gammalt fönsterglas

Fönsterfoder målat i en varmgrå linoljefärg. Tak och taklist målat med Gysinges helmatta linoljefärg (ser ut och känns som limfärg)






3 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

DEt är så vackert med kryss!!!!
Maila mig på underenvind@telia.com för inbjudan till min låsta blogg, skriv ditt bloggnamn i mailet så jag vet att det är du! Må gott! Kram!

Granne med Selma sa...

Nämen hejsan du värmländska bloggare! Välkommen in i gänget :-)
Vilket helt fantastiskt vackert hus du har! Ska bli väldigt roligt att kika in här titt som tätt. Ser direkt att jag gillar det! Tack för att du lämnade en kommentar inne hos mig!
Kram Sussie

an angel at my table sa...

Ditt hus är så otroligt fint. Det är lustigt vad man kan bli upphetsad av lister och fönster profiler målade i linolje färg.Gud vad duktiga ni är och helt underbart att ni gör det på det riktiga sättet. Jag kommer tillbaka hit. Det är bara att länka till mig!

Kram An angel at my table