söndag 22 juni 2008

Skurgolv

Jag är en så´n som städar med kniven på strupen. Därför är det bra att bjuda hem folk ibland. Då MÅSTE man liksom, åtminstone "snygga till" lite. Den här gången blev det mer än bara "tillsnyggning". Jag SKURADE hela golvet i storrummet.


Jag har flera olika sorters golv. Laminat (hat!), oljade trägolv med vitt pigment (lite mer kärlek) och min stora kärlek; mina skurgolv. Jag har spillt STORA mängder rött vin- inga problem. En hel hink med ROSLAGSMAHOGNY (en svart sörja gjord på tjära och linolja, då trodde jag att jag skulle vara tvungen att måla hela golvet)- inga problem. Allt går bort med KALLT vatten och en bra såpa. Gärna linoljesåpa.

Det är viktigt att vattnet är kallt. Annars blir golven lite gråaktiga. Om du vill ha ett sk. skurgolv finns tyvärr inga genvägar. Lutar du golven tar du bort en del av träets tåliga yta. Slipar du golven likaså.

Alltså är det bästa att börja skura direkt efter att du lagt in ett hyvlat trägolv. Här kommer golvtillverkarna säga att du måste slipa golvet. Men då blir vägen längre till att få tillbaka den tåliga yta som endast ett hyvlat golv har. Gran blir vitare än fura. Fura är också lite mer "randig" i färgen. Min favorit är gran.

Ibland läser jag i inredningstreportage att folk skurar sina golv EN GÅNG i månaden.

Tjenare, tänker jag. Vilka lögnare. För det ÄR jobbigt att skura. Golvet skall först blötas. Jag tar tre, fyra plankor i taget. Sedan skuras, och torkas av igen med kallt vatten. Låter man såpan ligga kvar blir inte resultatet bra.

Men, naturligtvis ljuger inte folk. De är väl bara i ett annat skede av livet...

Vårt golv lades in när minstingen var nyfödd. Han är uppvuxen under en målarstege. Det var så mycket som skulle målas, ammas, målas och ammas... Så jag skurade faktiskt inte golvet på de första TRE åren!!! Första gången jag avslöjar detta (jag dammsög dock någon gång, bäst jag tillägger...).

Nu skurar jag väl en eller två gånger om året. Och golven blir bara vackrare och vackrare!

Hoppas Er midsommar också var fylld av färskpotatis, matjessill och midsommarstänger. Och bara lite städning...

PS. När huset är så där städat, så tänker vi alltid att NU ska vi ha det så här fint- länge. Jag är som en diktator! Det funkar bra i vår familj.

I två dagar ungefär. Sedan ser allt ut som vanligt. Och diktatorn tystnar...

9 kommentarer:

Älfgärdet sa...

Nämen oj så kul att höra hur lika vi är!!! Tittade på mitt skurgolv i hallen & insåg att det inte varit ordentligt skurat sedan i höstas...hrm... Ska ta det nu snart när det är varmt & det torkar bra. Köket däremot fick sig en sväng med skurborsten i påskas, men i ett kök så krävs det lite oftare... Som sagt, tur att man får besök ibland så att det inte helt gror igen!
//Madeleine

♥ Pia... sa...

Haha så käckt:)..Detta lät som det var när jag var liten...och min mamma knäskurade..men inte kommer jag ihåg at det var såå sällan..får fråga....skulle jättegärna ha skurgolv... hos mej ..men vi har nåt som heter flytande golv ..och då förstår du ..säger golvläggarna...morrr..då går detINTE att ha trägolv ..sånna där som jag vill ha..pyts..så då får man ha plastgolv....men ditt var superfint...ha en trevlig och kul måndag..semester eller börjar det nere i hamnen kanske......PIA

Annika sa...

Vilket snyggt golv!!! Skulle vilja ha ja me.... Men men kanske nån gång i framtiden.... Hoppas midsommar var bra trots lite kasst väder... Kram Annika

Elzie sa...

Vilket härligt golv. Har man såna golv så förstår jag att laminatgolven inte är så populära *s*. Men bra att ha i alla fall!!!
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Kallholmen sa...

Roliga du! Jag gillar när det är så fint hos någon som du har och ändå så sticker du inte under stolen att man inte alltid hinner för så är det .Man gör lite då och då har ångets över det som inte har gjort och sen när man gjort något så har man ångest över stackars barnen som alltid bor i målarfärg.Men jag tror nog att om man trivs så trivs barnen.
Vi gör så gått vi kan helt enkelt.
ha de gott och fluffa på
kramar Malin
P.S Jätte fina golv .....!

Malin - I min trädgård sa...

Hahaha, precis så är det här också. Nu ska vi ha det så här härligt städata... javisst, säkert ;).

Vilka härliga bilder på ert fina golv... Men jag dras nog med mina lackade furugolv ett tag till, och jag är lycklig över dem. Men såklart... drömma kan man ju :).

Målargården sa...

Ha, ha vad jag skrattar och ler när jag läser ditt inlägg. Så väl jag känner igen mig. Är exakt likadan....städa med kniven på strupen...och det har jag gjort nu innan midsommar då det var ett annat hus som tog all min tid. Men med en underbar familj så gick allt i lås och uppskattades.
Hoppas att du hunnit njuta av dina fina golv under midsommar. Kram Eva-Mari

korsvirke o stockrosor sa...

Så fina golv o goda tips, när vi kommer så långt i vår renovering vill ja oxå ha såpskurade golv, blir lite full i skratt då du nämner det här med att Nu ska vi hålla ordning, när man storstädat o sen håller det inte mer än ett par dar, för så är det här hemma oxå.
Ha dett
gott
Hälsningar trine

Tomas [lopec] sa...

Hej!

Fina bilder på golvet, och vilken härlig blogg du verkar ha!

Jag och min mamma sitter och letar tips och information om såpaskurade golv eller helt enkelt skurade golv, och hittade på så vis in på det här inlägget.

Mamma håller på att renovera på 'kammarn' och funderar nu vad hon ska göra med sitt golv, och vi undrar vad du använder när du skurar dina golv? Kallt vatten säger du, men vad för såpa?

Tackar så mycket på förhand, nu ska jag leta vidare lite, och hoppas att du ser den här kommentaren, trots att det är ett gammalt inlägg!

MVH // Tomas