torsdag 5 mars 2015

Mot en ny Vår!

Jag känner att jag inte är riktigt färdig med vintern! (Törs man säga så...) jag är nog en raggsocksmänniska, som gillar att kura framför vedspisen och ligga på soffan under en filt. Men också att åka skidor i bitande kyla (och perfekt glid förstås) Det senare har tyvärr inte inträffat så många gånger denna vinter. Sportlovsvädret förra veckan var milt och grönt här i Värmland!

Men jag har ändå burit in ganska mycket spisved denna vinter. MEN varför är det så svårt att hitta en vedkorg som passar i "hålet"...

För några nummer sedan så var det en "vedspis-special" i Gård och Torp, där de skrev mycket informativt om vedspisens historia, och skötsel.  Mycket intressant! Bl a om det faktum att vedspisen som ju är gjord för att lagas mat på, inte är gjord för att "mys-elda" i, eller för att få värme. Det var mer en bonus. Och att elda för värmens skull, kan bli ett för "hårt" eldande för en vedspis. Det kan man nog se i vår spis. Det eldfasta murbruket på sidorna inuti spisen börjar vittra sönder. Vedspisen är en Husqvarna 026 (högereldad, vilket jag förstår är lite ovanligt). Den satt inte i vårt hus från början. Spisen är äldre än vårt hus (byggt -38), och är troligtvis från slutet av 1800-talet. Vi köpte den renoverad. Idag kan jag tycka det är jättesynd att vi inte renoverade den emaljerade vedspisen som stod i köket. Vi trodde det var en omöjlighet, och föll för den mer "romantiska" svarta sekelskiftesspisen. Smaken förändras med åren, och "tänket" blir också annorlunda kring vad och vilken stil som passar var. Därför brukar jag råda: - Ha inte för bråttom när ni vill riva ut saker ur Ert renoveringsobjekt på en gång. Vänta! Stilideal brukar komma och gå. Och det som kan tyckas fult eller "felaktig" stil, kanske är just det som passar ihop med just ditt hus!

Nu gillar jag trots allt vår vedspis väldigt mycket.
Jag tänker att jag borde kolla upp hur svårt det kan vara att själv laga innerväggarna med nytt murbruk (kanske Du provat?). Den borde svärtas med spissvärta, det borde den. Askan måste rakas ur med jämna mellanrum, och veden måste bäras in med handkraft. Sådana praktiska och fysiska aktiviteter som gör vilan framför brasan så mycket skönare!
Ved och ägg. Hämtas i olika korgar. (Spånkorgen är dock inte för veden. Mer till kaffetermosar och fikastunder!) Nu har dock hönorna äntligen satt lite fart på värpandet efter sin vintervila. När bilden togs var det fortfarande stiltje... Ett ägg var den dagens skörd. Ett säkert vårtecken brukar vara en välfylld korg! Vi är snart där. 

6 kommentarer:

Mitt sekelskifteshus sa...

Vilken vacker vedspis! vi har också en vedspis i köket och visst är det underbart att sitta och kura framför den! Snyggt med den blå tapeten i köket. Jag har ju den...i sovrummet, fast den bruna :-D

Unknown sa...

Så fint ni har det! Jag älskar den blå tapeten! Och visst är det mysigt med vedspis, och härligt att laga mat på! Tack för din kommentar som gjorde mig varm och som fick mig att hitta hit! Stor kram!
/Queen of Kammebornia

Anonym sa...

Levande eld är fascinerande, man kan titta länge på den, man njuter av föränderligheten och värmen.

Men det är väl lera du ska ha i spisen. Eller... Det ska inte vara så svårt att utföra det hela själv i så fall sägs det :-)

Maria sa...

Så vackert hus du har och så mysigt med vedspis! Önskar att jag hade en.

Mvh Maria - JAG BLOMMAR
http://www.jagblommar.se

Anonym sa...

En sån vacker spis! Vi är i full färd med att renovera en stuga till kommande hönor, åh vad jag längtar!! Känslan av att låta barnen gå ut och plocka ägg känns underbar!

www.susannasekologiska.com

jostmart sa...

Hej, angående renovering av köksspisen. Jag tror det bästa är att plocka ut hela klabbet, och skruva upp de 4 långa stängerna som sitter i vardera hörn. Om de skulle gå sönder finns det nya att köpa, men de är också ganska lätta att bygga själv bara man har en rundstång och ett gängsnitt.

Vad är lerans uppgift? Är det att skydda den tunna plåten på bakugnen, eller att sänka temperaturen på ena sidan i bakugnen? På höger sida brukar det inte vara lera, eftersom man inte får lika hög temperatur där. Jag har sett att speciell lera för denna typ av renovering finns att köpa, och jag tror det är metallspån inblandat i den. Vad spånens uppgift är vet jag ej, men kan tänka mig att det kan vara för armering, eller att bara sprida värme bättre i leran.