onsdag 3 september 2014

Fönstervård

Så typiskt. 2014- en lång, varm, solig sommar. Perfekt för fönsterrenovering och linoljemålning. Men också helt perfekt för att bara ta det lugnt.

Så kom då SISTA dagen på semestern, och ut kom det första paret fönsterbågar för lite "ombryning". Och DÅ börjar det blåsa och störtregna typ varannan dag (men jag vägrar att klaga över vädret denna sommar:)

Med en svart sopsäck för fönstret, som rasslar lite i vinden, har det nu gått några veckor. 

Dessa fönster nytillverkades 2003, till vårt utbygge. Vi satte i gammalt fönsterglas och kittade med linoljekitt. Sedan målades de med 3 lager linoljefärg i NCS-kulören (ungefär): S4010-G10Y. I utbyggnaden, där fönstren sitter, är de ganska utsatta för väder och vind. Inte skyddade av något takutsprång. Väderstrecket är öst. Så efter 10 år så har de blivit ganska medtagna. Man kan skjuta upp underhåll, bara genom att stryka över med lite (gärna uppvärmd) linolja, (bättre inträngning, eller sk halvoljning uppblandat m terpentin) Nåväl, OM vi hade haft mer moderna fönster tror jag kanske inte en så här ganska lindring renovering ens varit möjlig...

Vår lilla lillstuga (där jag förut sålt bl.a. linoljefärg och tempera, därav färgproverna på bortre väggen), fick agera verkstad.

Jag slipade lätt på fönsterbågarna och pillade bort löst sittande kitt. I bågarnas underdel lossnade nästan allt kitt. Sedan tvättade jag med målartvätt/linoljesåpa. Efter det fick det torka ordentligt. Sedan kittade jag med kittkniv, där kittfalsen var helt borta, och lade i kitt med fingret, där det fattades lite. Ett tips är att samtidigt doppa fingret i linolja och liksom "gojsa in" linoljekitt och linolja i sprickor och där kittet lossnat från fönstret. Viktigt att det blir helt tätt mot fönstret, så ingen fukt kan tränga in. 
Att kitta är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Ett bra, ganska bearbetat, mjukt linoljekitt, och en kittkniv behövs. Våga testa! Och sitter fönstren på övervåningen är det INGEN som ser om inte resultatet blir perfekt! Övning ger nämligen färdighet. "Göra-själv" gör också att "omöjligt-dyrt-att renovera-lika-bra-att-byta-till-nya-fönster" -argumentet liksom faller.

Nya fönster/fönsterglas/planglas tar ofta väldigt snabbt "död" på ett gammalt hus. (Ur byggnadsvårdssynpunkt förstås, sedan får man välja själv...) 

Sedan får bågarna torka igen. Som sällskap står här en äggkläckningsmaskin också (kanske någon gissade rätt??) Jo, mannen har här projekt "nya kycklingar" på gång. 
(Ooooops, det står visst ett urdrucket vinglas där också- vad gör man inte för att förgylla lite fönsterrenovering...) Och sedan är det bara att måla. Jag tänkte åka och köpa ny färg, nytt kitt osv... Men jag började leta i gömmorna istället. Fann en burk linoljefärg med datummärkning: 2002-10-07!!! Jag rörde en stund, (en bra stund), hällde i lite mer linolja o pyttelite terpentin. Perfekt! VILKEN annan färgsort hade varit målningsbar efter 12 års förvaring??? 
Tre lager blev det. Och nu är fönstren på plats igen. Svarta sopsäcken borta! Nu har jag i och för sig fyra stycken fönsterbågar kvar i detta sexluftsfönster. Men hittar jag något bättre och mer vindtätt alternativ att täcka fönsterhålet med, kanske jag fortsätter i höst. Annars får det vänta till nästa/en annan sommar!
PS. Kycklingarna har kläckts! Tack för sällskapet!
Eftersom de alltså kläckts i avsaknad av en riktig mor, får de här vistas under värmelampans sken tills de blir lite större!

6 kommentarer:

Annika sa...

Uhhh nu gav du mä dålit samvete.... :) fönstra här ä hemske... alle uttom ett som feck sä en omgang i fjol... äller va dä i förrfjol.. :) höppes allt ä bra mäddä.... kiker att in iblann o tetter om dä hänt nöe... å söte små köcklinger ha dä bleve og... ha en fortsatt go höst... Kram Annika

Mitt Egnahem sa...

Tack det samma Annika! Men NEJ, jag vill inte ge några dåliga samveten!!! Tänk på "ställtiden"- tia´ en grunner o grunner på allt en skulle gjort... å då liksom förbereder en sä´, så det inte alls tar så lang ti´när en väl sätter e´gang (Mitt värmländska skriftspråk är verkligen inte alls så "talande" som ditt!:) Håll ut! Allt har sin tid! Snart blir det nog fönstrens tid (och du verkar ha haft händerna fulla med att sticka fina tröjor!!!)
Hörs!/ Mitt Egnahem

Kerstin sa...

Bra inlägg. Men jag är ganska glad att det är mannen som sköter fönsterrenoveringen. Jag ska visa inlägget för honom. Kan du rekommendera ett bra fönsterkitt? Det verkar vara skillnad i kvalitén. Ha det gött i höst!
K

Anonym sa...

Och nu kom jag på att jag ska länka till ditt bra skrivna inlägg om innanfönster. Det är den tiden på året nu igen!

Fönster är husets ögon, de behöver översyn ibland. Här fick södergavelns fönster tillbaka sina bleck alldeles nyligen efter sommarens renoveringsinsats.

Mitt sekelskifteshus sa...

Hej!
Jag är ute och surfar runt bland bloggar som intresserar mig. Tycker att din blogg är mysig och att du gör liknande saker som jag!
Kika gärna in på min blogg:
http://sekelskifteochinredning.wordpress.com
Ska vi byta länkar?

Unknown sa...

Hei igjen :-)
Jeg leter akkurat nå etter vinduer som det du har over den gule døren. Altså en rad av vinduer. Send meg gjerne et lite tips om hvor jeg kan finne/få laget bra vindu i Värmland. Vennlig hilsen fra Mona.