fredag 17 april 2009

Redan fredag!

... veckans vårtecken kommer en fredag.Veckorna bara rusar ju på!
Förra veckans kalv, som fått namnet Jonna har nu fått en kalvkompis; Doris. Hela familjen fick på skärtorsdagen bevittna en kalvfödsel. Häftigt!

Jonna och Doris. Kompisar! Rasen är Highland Cattle. Vi har dom för att hålla markerna öppna frå sly och buskar. Det gör de jättebra- de äter allt!


Ett annat vårtecken måste väl vara att julgardinerna(ni vet, julen varar än till påska...!) åkt ner.

Halvgardiner, i tunt tuskaftvävt vitt bomullstyg, som jag köpte för många år sedan på Gysinge. "Halvgardiner hängdes förr på snören och spik, men kan på modernare sätt även hängas på spiraltråd. Gardinen bör täcka ca 3/5 av fönstrets höjd -Gyllene snittet" ur Gysinges handbok no 8.

De hänger i våra fulaste fönster med aluminiumprofiler mellan glasen och vädrings-hål i överkant. Så fult tycker jag idag (men så praktiskt säger mannen...) Men tro inte fönstertillverkarna när de säger att fönster är underhållsfria- ALLA fönster behöver underhållas.

Gardinerna har utstått många oboy´-stänk och ketchup-sprut. Men de blir faktiskt fina efter vårtvätten. Och varje vår åker de upp.

10 kommentarer:

Annika sa...

JA det är inget som kan mäta sig med vita gardiner..... det är sommar det..... o jag håller med dig om att det som är praktiskt är sällan vackert.... men men man får bita i det sura äpplet ibland...:)
solen tittar fram idag o det känns vår..... isen har spruckit upp o är snart borta...... bryggorna ska i o då.... då är det snart sommar!!!! Kram Annika

Kallholmen sa...

Hur söta är de där djuren egentligen...!
Håller med dig att vita gardiner är vår.
Det är bara att jag har mina året runt, det blir inte så speciellt då.
Ha nu en riktigt mysig helg.
Jag tycker också att tiden går för fort nu.
Kram carolina

Älfgärdet sa...

Underhållsfritt är detsamma som att det INTE GÅR att underhålla ;).
Ha dä gôtt i vårvärmen!

Målargården sa...

Såååå himla söta Jonna och Doris är tillsammans. Ni skall ha en stor eloge ni som håller djur för det öppna landskapet. Här i byn finns endast två som har djur som betar på det viset, sen naturligtvis några hästhagar men det borde vara fler. Det är så rogivande att sitta och titta på betande djur i stora hagar.
Så fint det blev med gardinerna, själv har jag faktiskt hittat favoritgardiner som sitter uppe året runt. Trivs så bra med dem även vintertid så de får gå året runt......åtmindstone tills jag hittar några nya. Har allt tittat på Gysinges jag med vid några besök men plånboken har sagt nej för annat med högre prio.
Ha en härlig helg/ Eva-Mari

Granne med Selma sa...

Som vi har skrattat åt den tuppen! och som vi skrattade när jag häromdagen faktiskt insåg VARFÖR han har varit så räddharig.... VI HAR EN TUPP TILL! Och jag som har haft höns i 10 (!) år har inte sett att det är en tupp... DET har vi skrattat åt. Men nu är lösningen nära. Den andra tuppen ska få komma till hönshimlen, så att Råland kan få lite lugn och ro. Lovar att skriva om detta i bloggen snart :-)

Kram

Malle sa...

Men sååå söta kalvarna är.... =) Skulle oxå vilja ha en sån här hemma.. =)
Hoppas allt är bra med er i Gunnarskog..
Kram Kusin Malin

Majas skafferi sa...

Hej! Snygga gardiner! Fin tapet ni har i köket också..ha det bra!

Birgitta sa...

Hej
Rpöogt att hälsa på hos dej. Vilka söta kalvar ni fått. Skönt när vintern få ge vika för våren och snö och is försvinner.
Ha en fortsatt skön helg.
Birgitta

Annika sa...

Hejsan.... ja att väva är riktigt kul.... ett litet tips....:) till hösten kommer det att finnas en trasmattsväv uppsatt i vår vävstuga.... man "hyr" vävstolen för en hundring/mån o får väva hur mycket man vill.... varpen är pådragen o trädd.... ska testa detta då jag vet att många vill göra bara en o inte ha besväret med förarbetet......hjälp finns att få det med..... ja ett litet tips bara... Kram Annika

Maud sa...

Vilka sötisar!!
Jag önskar att jag hade en sådan, eller iaf att jag hade en kompis som hade en! =)
Då kunde jag klappa den när jag ville. För de är väl lika snälla som de ser ut?
M