söndag 7 mars 2010

Från Japan till Värmland!

Nyhems byggnadsvård har haft besök, ända från Japan!

Vår lilla gårdsbutik besöktes nyligen av Mayumi från Japan. Bloggvärlden är förunderlig. Mayumi som bott trettio år i Sverige fann min blogg, och mejlade mig och frågade om hon fick använda mina bilder på sin blogg. För att "marknadsföra" Sverige. Det fick hon förstås.



För ett tag sedan skrev hon igen och berättade om sitt "svenska hus" i Japan. Hon och hennes man har byggt ett svenskproducerat hus, och ville nu måla det med falu rödfärg. Som tur är finns den äkta falu rödfärgen också som ett pulver, som är lätt att frakta. Man blandar det sedan själv med vatten och såpa, samt om man vill, linolja.

Mayumi och hennes man kom en kall vinterdag på besök i vår by. Ett jättetrevligt och lite exotiskt besök. Mayumi hade skickat bilder från ett också ganska vintrigt Japan. Vilka berg! Helt annorlunda mot de skogsklädda kullar vi har här i Värmland!



Vi ser med spänning fram emot att se huset när det blivit falu-rött!

Blogg-världen är liten ibland...

2 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Vilken häftig händelse! Verkligen,så kul!

Annika sa...

Ja du ibland kan världen te sig liten den...:) jo så var det vantar då... de ligger så fint här .... utan tummar...:) har inte mått så där jätte ett teg o då är lusten att sticka inte så stor... har mycket dåligt samvete men ska ta mig i kragen för nu behöver jag sitta o vila igen... foten.... jag hör av mig...:) kram Annika