måndag 30 mars 2009

Livet på landet...

... om man ska tro alla nya "country-lifestyle-magasin" som poppar upp, så är det så här livet på landet tillbringas. I solen. Med en kaffekopp. Lite tillbakalutat. Uthusen är redan rödfärgade. Lammskinnet är förstås lokalproducerat och kaffekoppen handdrejad...
Sanningen är väl inte riktigt lika idyllisk.
Vrider man bara huvudet LITE från solen ser man den här JÄTTEHÖGEN (finns mer under snön) av ved. Nu är det Vedtider. Veden ska huggas, kvistas, köras hem, kapas och klyvas för att sedan kastas in i vedboden. Helst ska man också vara färdig före första maj. Enligt vem? Det bara ÄR så. Och naturligtvis ska man ligga minst ett år FÖRE.

I mitt nästa liv ska jag installera bergvärme.
PS. Ni missar väl inte "Bullar av stål" i kväll på tv:n. Den underbara danska bondmoran (?)Camille Plum bakar bröd av egenproducerat mjöl, så att man nästan kan känna doften...

7 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Jag brukar inte tveka inför saker men just det där med veden är INTE det roligaste jag vet. Men nu när vi flyttat till torpet så krävs det ju mycket ved som ska kapas och klyvas varje vår. Och nu när min fot blivit bruten så står min man ensam i allt det där...

Kram
Viveka

Kamomilla sa...

Ved är jobbigt men ack så mysigt ändå... Vi värmer enbart med ved, i våra fyra eldstäder.

Älfgärdet sa...

:DDD Jooo, mitt liv på landet är alltid så idylliskt :). Har du funderat något mer på Gotlandskursen? Jag har letat & letat men ännu inte hittat något som är mera lämpligt, men det är ju en bit att ta sig till Gotland... 3 dag/mån eller hur var det? I vilket fall gör det ju inget att söka, även om jag inte har rätt utbildning. Ska iväg nu på torsdag igen & ska höra mig för lite om någon vet någon annan utb.

Tessie sa...

Hittade till din blogg idag, trevligt! Måste bara säga vilket fantastiskt hus ni har och vilka ytterdörrar!!!

Vad gäller veden....usch! Får ångest bara jag tänker på att vi behöver fylla på våran vedbod..finns inte mycket som är tråkigare.

Kram Torparfrun

Kallholmen sa...

Men tänk att jag trodde ju att du satt så där och solade varje dag! : )
Hatar att bära ved även vi sysslar med sånt.
Kram Malin

Lundagård sa...

Ja visst är "sliten" en stor bit på landet, och idyllen en stor bit i inredningstidningarna. Men hellre slita på landet än i stan :)
Visst är det tufft med företag i början, när du också jobbar. Jag envisas med att inte sätta barnen i dagis eftersom jag jobbar hemifrån.
Det blir säkert skönare för dig att flytta butiken hem om du har varit borta i två jobb. Tycker ändå det har fungerat bra för oss att ha butiken här hemma, annars skulle det nog inte ens gå. Lycka till i fortsättningen!

Handplockat sa...

Så sanna ord du bränner av här på bloggen

Ha en kanon söndag veden till trots...