torsdag 15 januari 2009

The Bokhylla...

... som blev en följetong.

Jag hade önskat mig en inbyggd bokhylla. Och trött på gipsväggar som det inte går att skruva i bestämde vi oss för att sätta slätsponts-panel på kortväggen i det Stora rummet. Som skulle bli vardagsrum, matsal, läsrum, läxrum, lyssna-på-musikrum och garanterat tv-fritt.


Den helt ostylade och ganska röriga Bokhyllan.

Jag tycker det är snyggt med böcker. De får gärna synas. Men så har man ju en massa osnygga pärmar, fula dokumentsamlare, oinklistrade korthögar (från den tiden FÖRE digitalkameran ni vet...), barnens tuschpennor och målarböcker. Helt enkelt en massa man vill gömma. Så det fick bli stängbara skåp nedtill och öppna hyllor upptill.

Helst platsbyggt och gärna snygga skåpluckor... IVAR-skåp från IKEA fick bli en lite enklare kompromiss. De är iallafall gjorda av riktigt trä! Och vi tog bort den fula skivan i bakkanten så slätsponten syns igenom. Skåpen köptes in, och en massa limträskivor. Sedan tog det liksom STOPP.
Ända tills typ två veckor innan julafton (för tre år sedan...) Mannen liksom går och samlar kraft (till alla hustruns påhitt) Sedan plötsligt säger han- Hur var det nu du skulle ha´t???

Och då gäller det att smida... Hyllan gick under arbetsnamnet "BOKHYLLE-HELVETET"...Tillslut var den på plats. Lagom till julafton...
Helylle-IVAR målad i tempera och med snygga ringar från Gysinge.

The Bokhylla målad i äggoljetempera, ljust grå-vit (9-611). Utanpåliggande golvlist och taklist för att få den "inbyggda känslan". Är inte taklisten SNYGG? En ganska enkel, hyvlad, snedställd bräda med avfasning. Ganska rejäl i dimensionen, passar till brädtaket. Listen gjord här i byn. Men inte helt lätt att gera i hörnen. (Både "ytterhörn" OCH "innerhörn")


Mellan IVAR-skåpen blev det ett litet mellanrum, som blev en bra cd-hylla. Nu är förstås abetsnamnet på the Bokhylla glömt sedan länge...

16 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så inspirerande!

Jag har några Billy som jag tänkte skulle se ut som antika hyllor.

Funderar bara på var jag skall få tag på färdigrandade brädor som skall vara mellan hyllorna?

Kram Maud

Karina sa...

Åhhh va roligt att se att det lever härinne. Blev så glad att se att du hade tittat in till mig på bloggen. Har varit inne MINST en ggr om dan sen jag 'hittade dig' :)

Vet du... vi är just nu i samma funderingar som ni var när ni påbörjade 'Bokhyllehelvetet'
Jag känner REDAN att det är omöjligt.
Vi har en vägg som jag inte vet hur vi skall göra med. Vill eg ha en blandning av kontor, bokhylle, pyssel, sy osv vägg. MITT i vardagsrummet. HUR göra? Blir galen. Kommer inte på nå bra :(
Vi har iaf letat bland alla våra prylgömmor och hittat ett gammal super tungt ekmatbord -typ munkvariant och släpat in som matbort stf vårt gamla som alltid såg stökigt och rörigt ut. Dessutom hittade vi en gammal STOR 'orientmatta' i en container som vi drog hem å la in under soffan. hittade en annan orientmatta i gömmorna o la under matbortdet. Nu är det plötsligt TREVLIT härinne... men sen.. den dära VÄGGEN som skrattar en i ansiktet varje kväll man sitter i soffan.
GUD va jag snackar i din blogg :)
Iaf så fick jag JUSt hem ett liiitet kuvert från Gysinge idag. 80 kr i frakt för ett litet kuvert?? Jaja... det var iaf glasringar, läserremmar, spik och snöre för dom rullisarna jag skall göra (d var ju så jag hittade dig) såsnart linnetyget kommit från stoff o stil :)
Skall fota sen å visa. Men VIKKA fina glasringar!! Satt och gosade med dom en stund. Jätte härliga.
Kram
Karina
trasseltofs.bloggagratis.se

Karin Lindström sa...

Hej!

Det var länge sen, hoppas allt är bra och att företaget går bra! Nu är det väl kanske lite mellanperiod, men snart ska ju alla igång igen!

Så skönt att få ordning på hyllorna. Nog blir det fint när det är inbyggt som er hylla blev nu!

Jag har inte läst Gård & Torp, men det lät ju spännande. Jag måste kolla in den och se var i Sörmaland det var!

Ha det så gott!

Varmaste kramarna
Karin

Lundagård sa...

Kul att du tittat in! Hoppas nya året har börjat bra, kikade in i din andra blogg också och det har ju hänt en hel del i företaget också, kul, härliga tovade produkter du har till salu! Familj, jobb och jobb känns bekant, tiden går fort och massor vill man ha gjort. Ha det så bra!

♥ Pia... sa...

ooopps så snygg den bokhelvetet blev då:)..ja ni är verkligen duktiga du och mannen..färgen ..super..:)..ha en skön helg..PIA

Gårdsromantik sa...

Jag har faktiskt funderat på överhandsfräs - är de svåra att använda?

Kram Maud

Karina sa...

det är inte lätt alla gånger...Superfint mot taket blev det. Ha de gott!

annashusidingtuna sa...

Första gången som jag besöker dig och hit kommer jag fler gånger och hälsar på!
Är utflyttad värmlänning, så jag förstod vad du menade om hur man ska uttala arvikamarten, men jag vet inte hur man gör tecknet över a för att det ska bli värmländskt...
Kram Anna

Annas infall sa...

Hej, det ÄR snyggt med inbyggsa bokhyllor. Sp, med bred fin golvlist. Syrran har gjort en väggfast hylla och den blev jätte fin.
Snygg blogg//Anna.

Gnistrande snö sa...

Hej,

Tack för din gulliga kommentar!
Så kul att hitta hit, så många fina bilder och mycket spännande läsning.

Den där taklisten är supersnygg, helt i min smak.

Så kul att ni har djur, blev lite nyfiken på vad ni har för sorts höns?
Tuppen liknar vår tupp :-)

Nu ska jag kika runt lite mer här :-)

Mvh
Katarina

Annika sa...

Å vad jag gillar platsbyggda hyllor... jättefint... Kram Annika

Älfgärdet sa...

Ja! Jag bara älskar platsbyggda möbler. Din bokhylla gör mig sugen på ytterligare en :). Den enkla designen är den vackraste - absolut. Den allra finaste rullgardinen har du också ;)

angelhairs.blogspot.com sa...

Jag tycker det var en jättebra ide!!Och så snyggt det blev. Jag gillar också inbygda hyllor, fast jag har ingen...ännu...får tjata lite till på gubben hi hi.
Kram Jeanette

Bergagårdens Lina sa...

Kor och får och barn är inte fy skam heller ;)

Tack för dina fina ord! Ha en trevlig helg!!

Älfgärdet sa...

Ang kakelfogarna vid vedspisen så har det aldrig synts några sprickor. Om det beror på att de då på 20-talet murade med ett kalkbruk som tillåter mer rörelse vet jag inte, de flesta av dagens bruk är ju mer stumma. Fogen vi använt nu tror jag också tillåter en del rörelse. Vi eldar inte så ofta i den men har ju gjort det ett par tre ggr/år. Det blir inte så varmt heller på kaklet. & när väl värmen kommit ut till kaklet så har det ju sett en succesiv uppvärmning. Har just haft föreläsning i Gbg om kalk ;).

Kallholmen sa...

Det är superhärligt och snyggt med inbyggda bokhyllor men de har en tendens att bli överfulla med alltmöjligt. Jag har just rensat i min för att Tv har varit här. Vad mycket bra inredningsböcker jag hittade somhade hamnat lånst in och underst så nu funderar vi att gör ett Bibliotek i vårt gästrum så man kan sitta där i lugn och ro och bläddra i alla fina böcker man har.
Ha en mysig helg.
Kram Carolina.