tisdag 25 december 2012

Julen 2012- Hälsingland VS Värmland

I somras var jag på ett underbart ställe i Hälsingland; Gränsfors. Där finns både yx-tillverkning och blomkrukstillverkning. De större storlekarna drejas medan de mindre "pressas" i formar. All lera hämtas från bygden- snacka om närproducerat!


Krukfabriken var ett helt underbart ställe. Dock stängd när vi kom dit, men efter ett telefonsamtal, kom en av krukmakarna och visade oss runt. Dessa gröna krukor fick jag med mig därifrån. Efter sommarens pelargoner får de nu hysa julens hyacinter.


Bredvid de gröna Gränsforskrukorna står en annan krukfavorit- en handdrejad lerkruka från Värmland. Av keramikern Anders Fredholm. Värmland och speciellt Arvika-trakten har en stark krukmakar-hantverkstradition. Så mycket vackert hantverk finns i vår trakt, liksom i Hälsingland!

Anders Fredholm har också en fru som är textil-konstnär; Kerstin Löfgren. Hon stickar i lite "retro-stil". Här är hennes hemsida, och hon bloggar också.


Förra året köpte jag nya jätte-stjärnor på Granit. De fick svart tvinnad textilsladd. Så praktiskt, jag lät sladden hänga kvar resten av året utan stjärna, men med en snygg glödlampa. Sedan var det bara att knyta dit pappstjärnan igen till Julen 2012. Som snart är slut! Får väl passa på att önska Er läsare ett Gott nytt År...

1 kommentar:

Kerstin sa...

Men va kul! Man tackar, både Anders och jag. God fortsättning på helgen och ett Gott nytt År från Ölserud.