torsdag 25 oktober 2012

Feng Shui-dag!

Kanske jag aldrig själv valt att gå en kurs i Feng Shui. Nu hade en vän vunnit en Feng Shui-dag hos "Granne med Selma", som inte ligger alltför långt från vår värmländska by. Vi var där i somras på ett alldeles, alldeles underbart kafferep. I en otroligt inspirerande miljö som  "Super-Krafts-Sussie" :)  har byggt upp i ett stall. Vi var några fler som gärna hängde med tillbaka. Så härligt det var att komma tillbaka!


Men Feng Shui, vad är nu det? Lite Österländskt flum-flum? Visste att det handlade om att "Rensa i Röran" (Och det ska gudarna veta att det finns...) (Röror alltså)

Sussie lovade att vi skulle tycka att det är KUL att städa, efter den här dagen! Hmmm, jag är ju en sådan som oftast städar med "kniven mot strupen". När folk är hembjudna och jag måste. Måste ofta tvinga mig till att börja. För att sedan när jag väl är igång upptäcka att det är helt okej att städa, fast KUL kanske är att sträcka sig lite långt??? Det är iallafall så GÔTT när det är gjort. Och det är väl det som Feng Shui-tanken handlar om -att vi människor ska må bra i vårt hem.



Något som jag verkligen gillade var att Sussies Feng Shui-inställning var så "tillåtande"- Allt beror på!
Inga pekpinnar om vad som är rätt och fel- för allt beror på. Vilken människa just Du är. Vilken situation Du befinner dig i just nu.

Färger och former påverkar oss. Det är ju inte så konstigt- och allt beror på.


Vi fick fundera på vad som samlas hemma hos oss. Papper i högar, var väl det som jag genast tänkte på. När vi lägger saker åt sidan för att "Ta det sedan", så undviker vi att ta beslut! (Den visste var den tog...)

"Rikedomstänkande" eller "Fattigdomstänkande", var en annan spännande infallsvinkel om vårt förhållningssätt till tingen vi äger. Ett rikedomstänk är när man kan känna att "Jag har inte allt, men det jag har  är jag nöjd med" och "Det jag behöver kommer till mig..." eller "Det jag ger bort kommer någon annan till del"
Medan den som har ett "Fattigdomstänk" tänker att "jag måste spara ifall", "måste slita för att få ihop det" och "det gör ont att göra sig av med saker".

Ja, visst vill man väl tänka så där rikedomsaktigt, men nog kommer det där fattigdomstänket fram ibland...


Tillbaka till städandet. Sussie menade att städa är ett sätt att ta hand om sina saker som man slitit ihop till. Vi arbetar för att ha råd att köpa saker, men vi har inte tid att ta hand om dom! Sant.

Röror tynger alltså. Tar energi. Jaja, det är bara att sätta igång: SPARA?, KASTA? Eller GE BORT? Jag har inte problem med att ge bort eller kasta saker, jag mår gott av det, det visste jag förut. Men man glömmer lätt i vardagen! Då är det lätt att röran tar över...


En annan tes inom Feng Shui, mycket förenklat uttryckt, är att vissa rum (eller områden) i vårt hem, motsvarar delar av vårt liv, sk Livsaspekter, Baguan. Vår entrè tex, symboliserar min Livsväg/eller karriär.
Vill jag att något ska hända eller förändras i mitt liv, kan jag börja med att förändra något i rummet. (Tänkte jag på när jag precis snubblade över den sedvanliga högen med 2 000 skor... )

Men lite har jag i alla fall försökt. Det visade sig nämligen att området för "Kärlek/Relationer" i vårt hus ligger i...... Pannrummet!

Man får väl bjuda till lite då.. Bar till mannens stora förvåning in TRE skottkärror med ved. Och snodde helt sonika en underbar idé från Sussie- VED med budskap...

PS. Bilderna  (utom den sista) är tagna hos "Granne med Selmas" fina stall. Liksom redan Feng Shui-Fint!


2 kommentarer:

VisaLiza sa...

Kloka tankar och fina bilder! Liza

Granne med Selma sa...

ÅH! Vilket fintinlägg du gjort! Känner mig upplyft och glad av dina ord. En varm kram till dig <3